Henkilötietojesi käsittely HELPissä
HELP Forsikring AS, Suomen sivuliike (jäljempänä HELP) harjoittaa lailla säänneltyä vakuutustoimintaa ja on Finanssivalvonnan valvonnassa. Kun tarjoamme vakuutuksia, meidän on käsiteltävä henkilötietoja. Tämän tietosuojaselosteen tarkoituksena on antaa tietoa siitä, kuinka käsittelemme henkilötietoja.
Voit ladata tietosuojaselosteen PDF-muodossa tästä.
Henkilötiedot ovat tietoja, jotka voidaan suoraan tai epäsuorasti yhdistää sinuun yksityishenkilönä. Me HELPillä suojaamme yksityisyyttäsi ja haluamme sinun voivan luottaa siihen, kuinka käsittelemme tietojasi. Sinun tulee tietää, mitä tietoja keräämme ja miksi, miten käytämme niitä ja mitkä oikeudet sinulla on.
Tämä tietosuojaseloste koskee asiakkaitamme sekä niitä henkilöitä, joihin vakuutuksemme vaikuttavat, jotka asioivat digitaalisissa kanavissamme tai ovat muuten meihin yhteydessä, esimerkiksi asiakaspalvelumme kautta. On tärkeää, että luet ja ymmärrät tämän tietosuojailmoituksen ennen kuin käytät palveluitamme. Jos sinulla on kysyttävää henkilötietojesi käsittelystä, voit ottaa meihin yhteyttä alla olevien yhteystietojen avulla.
Yleiskatsaus tietosuojaselosteemme aiheista:
- Rekisterinpitäjä, tietosuojavastaava
- Miksi käsittelemme henkilötietojasi, mihin oikeusperustaan nojaamme ja mitä henkilötietoja käsittelemme?
- Henkilötietojen käsittely tilastollisiin tarkoituksiin
- Henkilötietojen kerääminen
- Henkilötietojen luovuttaminen
- Säilytysajat
- Miten suojaamme henkilötietojasi?
- Sinun oikeutesi
- Oikeus valittaa asianomaiselle tietosuojaviranomaiselle
- Muutokset tietosuojaselosteeseen
- Yhteystiedot
1. Rekisterinpitäjä, tietosuojavastaava
HELP tarjoaa lakipalveluja vakuutussopimusten kautta. Sitoumustemme täyttämiseksi käsittelemme henkilötietoja.
HELP on tavaramerkki. Kun käytämme nimeä tässä tietosuojaselosteessa, tarkoitamme seuraavaa yritystä
- HELP Forsikring AS, Suomen sivuliike, y-tunnus 3137899-7 (jäljempänä ”HELP”)
HELP harjoittaa lailla säänneltyä vakuutustoimintaa, joka on Finanssivalvonnan valvonnassa. Tarjoamme oikeusturvavakuutuksia yksityishenkilöille ja yrityksille. Vakuutus kattaa sekä korvausten käsittelyn, neuvonnan että oikeussuojan. Se, mikä erottaa meidät muista, on se, että tarjoamme oikeusapua omien juristiemme kautta. Asiakkaamme eivät maksa juristin palkkioita, vaan ainoastaan vakuutusmaksun. Neuvomme, teemme digitaalisia sopimuksia, autamme neuvotteluissa, käsittelemme riita-asioita ja oikeudenkäyntejä. HELP Forsikring AS, Suomen sivuliike on norjalaisen HELP Forsikring AS:n sivuliike, joka on saksalaisen ARAG SE:n kokonaan omistama tytäryhtiö.
Rekisterinpitäjä henkilötietojesi käsittelyssä on yritys, jonka kanssa olet tehnyt sopimuksen, jonka kautta olet vakuutettu tai joka muuten on vastuussa sinua koskevasta vakuutuksesta. Jos sinulla ei ole vakuutuksia HELPissä, henkilötietojesi käsittelystä vastaa yritys, johon sinulla on asiakkuus.
HELP on vastuussa osoitteesi ja yhteystietojesi käsittelystä ja on vastuussa siitä, että käyttö on voimassa olevan lainsäädännön mukaista. Ota yhteyttä HELPiin, jos haluat ottaa yhteyttä rekisterinpitäjään. Löydät yhteystietomme tämän tietosuojailmoituksen alaosasta.
HELP on nimittänyt tietosuojavastaavan. Tietosuojavastaavan tehtävänä on muun muassa valvoa, että henkilötietojemme käyttö on voimassa olevan lainsäädännön mukaista. Löydät tietosuojavastaavan yhteystiedot tämän tietosuojailmoituksen alaosasta.
2. Miksi käsittelemme henkilötietojasi, mihin oikeusperustaan nojaamme ja mitä henkilötietoja käsittelemme?
Vaikka et olisi tehnyt sopimusta suoraan kanssamme, saatat olla rekisteröitynyt HELPiin. Näin voi olla, jos olet ottanut meihin yhteyttä, sinulla on vakuutus, jonka on ottanut esimerkiksi ammattiliittosi tai jokin kumppanimme, jos olet edunsaaja, vastapuoli tai jos olet meillä vakuutetun yrityksen yhteyshenkilö.
Arvostamme henkilötietojesi eheyttä ja noudatamme käsittelyssämme tiukkoja eettisiä ohjeita. Lisäksi meillä on lakisääteinen velvollisuus pitää tietyt tiedot luottamuksellisina.
2.2 Myynti ja neuvonta
Käsittelemme henkilötietojasi tarjotaksemme neuvontaa ja myydäksemme vakuutuksia ja niihin liittyviä palveluita. Tällaista neuvontaa ja myyntiä ovat muun muassa sopimusten ja tarjousten laatiminen sekä keskustelu kanssasi vakuutuksista.
Oikeusperusta henkilötietojesi käsittelylle sopimusten ja tarjousten tekemiseksi sekä sellaisille neuvoa-antaville keskusteluille, joissa olet ottanut meihin yhteyttä yhden tai useamman vakuutuksen ottamiseksi, on se, että käsittely on tarpeen sopimusten tekemiseksi ja täyttämiseksi. Oikeusperusta henkilötietojesi käsittelylle neuvoa-antavia keskusteluja varten, kun otamme sinuun yhteyttä, on oikeutettu etumme tarjota sinulle vakuutuksiamme ja niihin liittyviä palvelujamme.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin, ovat:
- Tuntemistiedot: nimi, asiakasnumero, jäsennumero, henkilötunnus. Henkilötunnus käsitellään vahvan ja turvallisen tunnistamisen varmistamiseksi
- Yhteystiedot: osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
- Vakuutustiedot: vakuutetut henkilöt, vakuutusmaksut ja vahinkotiedot, kanssavakuutetut, edunsaajat.
- Maksamiseen liittyvät tiedot: vakuutusmaksut, pankkitiedot.
Joskus joudumme käsittelemään myös sinua koskevia arkaluonteisia henkilötietoja, kuten ammattiliittoon kuulumistasi, jos sinulle on tarjottu mahdollisuutta ottaa vakuutus ammattiliittosi kautta. Tämän käsittelyn oikeusperusta on, että käsittely on tarpeen, jotta voimme todeta oikeutesi ottaa vakuutuksen meiltä.
Jos et anna henkilötietojasi, emme voi myöntää vakuutusta.
2.3 Tehdä, hallinnoida ja täyttää sopimuksia
Kun haet vakuutusta, käsittelemme tietojasi sopimuksen tekemiseksi ja täyttämiseksi kanssasi. Käsittelyn laillinen perusta on sopimusten tekeminen ja täytäntöönpano. Jos et anna henkilötietojasi, emme voi myöntää vakuutusta.
Jos meillä on yhdistyksen kanssa ryhmäetuvakuutussopimus tai ryhmävakuutussopimus, jossa on sovittu, että pidämme luetteloa ryhmävakuutuksen piiriin kuuluvista vakuutetuista, olemme lain mukaan velvollisia antamaan yhdistyksen jäsenille mahdollisuus ottaa vakuutus. Siksi käsittelemme henkilötietojasi lakisääteisen velvoitteen laillisen perustan perusteella. Jos sinulla on vakuutussopimus kanssamme, meidän on pystyttävä toimittamaan sinulle asiaankuuluvat vakuutustiedot, vakuutuksen uusimistarjoukset ja muut tarpeelliset tiedot vakuutuksistasi. Voimme myös antaa neuvoja tai pyynnöstäsi muuttaa vakuutusturvaa. Näiden käsittelytoimien oikeusperusta on sopimusten täyttäminen.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin, ovat:
- Tuntemistiedot: nimi, asiakasnumero, jäsennumero, henkilötunnus. Henkilötunnus käsitellään vahvan ja turvallisen tunnistamisen varmistamiseksi
- Yhteystiedot: osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
- Vakuutustiedot: vakuutetut henkilöt, vakuutusmaksut ja vahinkotiedot, kanssavakuutetut, edunsaajat.
- Maksamiseen liittyvät tiedot: vakuutusmaksut, maksujen suoritustapa, pankkitiedot ja maksuhistoria.
Joskus joudumme käsittelemään myös sinua koskevia arkaluonteisia henkilötietoja, kuten ammattiliittoon kuulumistasi, jos sinulle on tarjottu mahdollisuutta ottaa vakuutus ammattiliittosi kautta. Tämän käsittelyn oikeusperusta on, että käsittely on tarpeen, jotta voimme todeta oikeutesi merkitä vakuutuksen meiltä.
2.3 Vahinkojen käsittely, asioiden rekisteröinti ja käsittely
Vahingon sattuessa meidän on käsiteltävä sinun ja/tai kanssavakuutetun henkilötietoja vakuutusasioiden hoitamiseksi, korvausten selvittämiseksi ja korvausten hoitamiseksi vakuutussopimuksen mukaisesti. Vakuutuksen tyypistä ja vahingon luonteesta riippuen voi olla tarpeen pyytää lisätietoja sinulta tai kanssavakuutetulta. Kaikki tämä tehdään sen selvittämiseksi, onko sinun ja/tai kanssavakuutetun korvausvaatimus vakuutussopimuksesi mukainen ja jotta korvaus voidaan ratkaista. Näiden käsittelytoimien oikeusperusta on sopimusten täyttäminen. Siinä tapauksessa, että käsittely liittyy kanssavakuutetun vaateeseen, oikeusperustana on oikeutettu etumme käsitellä kanssavakuutetun vaatimus.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin, ovat:
- Tuntemistiedot: nimi, asiakasnumero, jäsennumero, henkilötunnus. Henkilötunnus käsitellään vahvan ja turvallisen tunnistamisen varmistamiseksi
- Yhteystiedot: osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
- Vakuutustiedot: vakuutetut henkilöt, vakuutusmaksut ja vahinkotiedot, kanssavakuutetut, edunsaajat.
- Muut henkilötiedot, jotka sisältyvät sinun tai muiden meille lähettämiin asiakirjoihin.
Jos sinä ja/tai kanssavakuutettu ette anna tarvitsemiamme henkilötietoja, kykymme auttaa sinua ja/tai kanssavakuutettua asiassa saattaa olla rajoitettua. Vahinkojen käsittelemiseksi, oikeudellisten asioiden hoitamiseksi, korvausvaatimusten ratkaisemiseksi ja vakuutussopimuksen mukaisten korvausten hallinnoimiseksi saatamme myös joutua tarkistamaan tiedot henkilöistä, joita asia koskee, vahingon aiheuttajia, todistajia ja muita asianosaisia sekä vahinkotapahtumaan liittyviä olosuhteita.
Näiden käsittelytoimien oikeudellinen perusta on sinun ja/tai kanssavakuutetun oikeus siihen, että vakuutusasiat hoidetaan, oikeudelliset asiat hoidetaan, korvaukset selvitetään ja vakuutussopimuksen mukaisen korvauksen saadaan.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin, ovat:
- Yhteystiedot vastapuolille, juristeille ja muille osapuolille, jotka ovat osa käsittelemiemme asioita
- Muut henkilötiedot, jotka sisältyvät sinun tai muiden meille lähettämiin asiakirjoihin.
Erityistilanteissa saatamme käsitellä arkaluonteisia henkilötietoja, kuten: terveystiedot sairauspäivärahaan liittyvissä asioissa. Näissä tilanteissa oikeusperustana on tarve esittää tai puolustaa oikeudellisia vaatimuksia tai osana oikeusprosessia. Tämä on meille ratkaisevan tärkeää, jotta voimme täyttää laillisen tehtävämme puolestasi. Käsittelemme vain niitä henkilötietoja, jotka ovat tarpeen tapauksen käsittelyssä. Kaikki saamamme tarpeeton tieto poistetaan, lue lisää kohdasta 6 "Säilytysajat".
Vahinkokäsittelymme laadun parantamiseksi lähetämme sinulle digitaalisen asiakaskyselyn, kun asia on loppuun käsitelty. Käsittelemme henkilötietojasi lähettääksemme asiakaskyselyn sinulle sähköpostitse. Asiakaskysely on vapaaehtoinen, joten voit valita, haluatko vastata siihen vai et. Asiakaskyselyn yhteydessä antamasi henkilötiedot anonymisoidaan kyselyn suorittamisen jälkeen. Kaikki asiakaskyselyihin perustuvat raportit tai tilastot ovat anonyymejä. Käsittelyn oikeusperustana on oikeutettu etumme käsitellä henkilötietoja markkina- ja asiakasanalyysiä varten, jonka tarkoituksena on parantaa palveluamme ja asiakaskokemustamme. Jos et halua saada meiltä asiakaskyselyjä, voit ilmoittaa asiasta käsittelijöillemme tai käyttää tämän tietosuojaselosteen alareunassa olevia yhteystietoja.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin, ovat:
- Tuntemistiedot: nimi, asiakasnumero, jäsennumero
- Yhteystiedot: sähköpostiosoite
2.4 Noudata soveltuvia lakeja ja määräyksiä, jotka koskevat toimintaamme
Vakuutustoimintaa koskevien lakien ja määräysten noudattamisen varmistamiseksi joudumme usein käsittelemään henkilötietoja, esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- Meidän on pidettävä rekisteriä asiakasvalituksista
Meidän on dokumentoitava sattuneet virheet.
Yllä olevan käsittelyn oikeusperusteemme on käsitellä tietojasi lakisääteisten velvoitteidemme mukaisesti.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin, ovat:
- Tuntemistiedot: nimi, asiakasnumero, jäsennumero, henkilötunnus. Henkilötunnus käsitellään vahvan ja turvallisen tunnistamisen varmistamiseksi.
- Yhteystiedot: osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
- Viestintätiedot: sähköpostien kirjeenvaihto.
2.5 Vakuutusten ja niihin liittyviin palveluiden suoramarkkinointi
Käsittelemme henkilötietojasi toteuttaaksemme suoramarkkinointia joko perinteisellä postilla tai puhelimitse, koskien vakuutuksiasi tai muita vakuutuksiamme ja palveluitamme, joiden arvioimme olevan sinulle merkityksellisiä. Tämän käsittelyn oikeudellinen perusta on oikeutettu etumme markkinoida vakuutuksiamme ja niihin liittyviä palvelujamme. Sähköistä suoramarkkinointia teemme vain siihen ennakkoon suostumuksen antaneille.
Tiedot, joihin pääosin perustamme markkinointimme, tulevat joko suoraan sinulta tai vakuutuksen alun perin ottaneelta henkilöltä. Keräämme tietoja myös muista paikoista, esimerkiksi evästeiden avulla. Jos olet suostunut evästeiden käyttöön verkkosivuillamme, lue lisää evästeiden käytöstä osoitteessa www.help.fi. Luomme myös omia tietojamme, kuten asiakassegmentointia. Jos et halua vastaanottaa perinteistä suoramarkkinointia, voit ilmoittaa siitä asiakaspalveluumme.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin, ovat:
- Tuntemistiedot: nimi, asiakasnumero, jäsennumero.
- Yhteystiedot: sähköpostiosoite.
- Vakuutustiedot: vakuutetut, vakuutusmaksut ja vahinkotiedot, kanssavakuutetut, edunsaajat.
- Maksamiseen liittyvät tiedot: vakuutusmaksut.
- Viestintätiedot: sähköpostien kirjeenvaihto, chat-historiikkia ja käyttäjätilastot verkkopalveluistamme.
2.6 Muut yhteydenotot asiakaspalveluun, joita yllä olevat kategoriat eivät kata
Käsittelemme henkilötietojasi, kun otat yhteyttä asiakaspalveluumme vastataksemme kysymyksiisi ja tarjotaksemme sinulle hyvää palvelua. Käsittelyn laillinen perusta on oikeutettu etumme tarjota sinulle hyvää palvelua ja harjoittaa liiketoimintaamme.
- Tuntemistiedot: nimi, asiakasnumero, jäsennumero.
- Yhteystiedot: osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
2.7 Verkkosivusto
Käsittelemme henkilötietojasi, kun vierailet verkkosivustollamme, käyttämällä evästeitä, katso evästeselosteemme osoitteessa www.help.fi.
Käsittelemme henkilötietojasi myös vieraillessasi "Omilla sivuilla". Jos sinulla on vakuutus meillä tai sinulla on ollut vahinkoasia vireillä, voit kirjautua sisään asiakasportaaliimme ”Omille sivuille” käyttäen vahvaa tunnistautumista. Käytämme vahvaa tunnistautumista, jotta voimme varmistua siitä, että tunnistautuminen tapahtuu turvallisesti.
"Omilla sivuilla" saat tietoa vakuutuksistasi ja asioistasi. Voit myös itse lähettää meille tietoja "Omien sivujen" kautta. "Omilla sivuilla" tapahtuvan henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on helpottaa yhteydenottoasi meihin ja pitää sinut ajan tasalla vakuutuksistasi. Käsittelyn laillinen perusta on oikeutettu etumme helpottaa viestintää ja pitää sinut ajan tasalla vakuutuksistasi. “Omilla sivuilla” voit myös luoda digitaalisia sopimuksia. Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on tehdä sopimuksia ja käsittelyn laillinen peruste on sopimuksen tekeminen.
Erikoistilanteissa saatamme joutua käsittelemään arkaluonteisia henkilötietoja, kuten: terveystiedot sairauspäivärahaan liittyvissä asioissa. Näissä tilanteissa oikeusperustana on tarve esittää tai puolustaa oikeudellisia vaatimuksia tai osana oikeusprosessia. Tämä on meille ratkaisevan tärkeää, jotta voimme suorittaa laillisen tehtävämme puolestasi. Tällaisessa tilanteessa voit halutessasi toimittaa meille arkaluonteisia henkilötietoja "Omien sivujen" kautta.
2.8 Yhteydet yhteistyökumppaneihin
Käsittelemme kumppaneidemme yhteyshenkilöiden ja edustajien henkilötietoja yhteistyön aloittamiseksi, kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi. Näiden henkilötietojen käsittelytoimien oikeusperusta on, että ne ovat välttämättömiä sopimusten tekemiseksi kumppaneidemme kanssa ja sitä kautta oikeutettujen etumme hallinnoimiseksi.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin, ovat:
- Tuntemistiedot: nimi, yrityssidonnaisuus, asema.
- Yhteystiedot: osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
2.9 Henkilöstön rekrytointi
Jos haet meille töihin, käsittelemme henkilötietojasi rekrytointiprosessin hoitamiseksi. Käsittelyn oikeudellinen perusta on, että kanssasi voidaan tehdä työsopimus.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin tarkoituksiin:
- Tuntemistiedot: nimi, henkilötunnus. Henkilötunnus käsitellään vahvan ja turvallisen tunnistamisen varmistamiseksi.
- Yhteystiedot: osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
- Muut tiedot, jotka annat meille hakemuksessasi.
Tiedot haastatteluista ja keskusteluista suosittelijoiden kanssa.
Jos et luovuta henkilötietojasi, mahdollisuutesi saada työpaikan meiltä voivat olla rajoitetut.
3. Henkilötietojen käsittely tilastollisiin tarkoituksiin
3.1 Riskien arviointi, vakuutusmaksulaskelmat, vakuutusehtojen laatiminen
Käytämme anonymisoituja tietoja tilastojen tuottamiseen. Tilastotiedot käytetään vakuutusmaksujen laskemiseen ja asianmukaisten vakuutusehtojen määrittämiseen sekä vahinkotapahtumien vähentämis- ja ehkäisytyössä.
Henkilötietoryhmät, jotka anonymisoimme ovat:
- Vakuutustiedot: vakuutetut, vakuutusmaksut ja vahinkotiedot, kanssavakuutetut, edunsaajat.
3.2 Tuotekehitys, sekä nykyiset että uudet tuotteet
Käsittelemme henkilötietojasi erityyppisten analyysien ja tilastojen laatimiseksi parantaaksemme tuotteitamme ja palveluitamme, tehdäksemme prosesseista sujuvampia sinulle asiakkaana ja pitääksemme hinnoittelumme kilpailukykyisenä. Näiden käsittelytoimien oikeusperustana on oikeutettu etumme käsitellä henkilötietojamme parantaaksemme ja kehittääksemme tuotteitamme ja palveluitamme.
Käyttämämme tieto tulee sisäisistä lähteistä. Perustamme analyysimme sekä konkreettisiin tietoihin että arvioituihin tietoihin. Otamme myös huomioon HELP-sivuston käyttäjätiedot sekä asiakkaiden jättämät palautteet ja arvostelut.
Henkilötietoryhmät, joita käsittelemme yllä mainittuihin:
- Vakuutustiedot: vakuutetut, vakuutusmaksut ja vahinkotiedot, kanssavakuutetut, edunsaajat.
- Maksamiseen liittyvät tiedot: vakuutusmaksut.
- Viestintätiedot: sähköpostien kirjeenvaihto, chat-historiikkia ja käyttäjätilastot verkkopalveluistamme.
4. Henkilötietojen kerääminen
Henkilötietoja kerätään sinulta, mutta myös kumppaneilta ja ulkopuolisista lähteistä, esimerkiksi:
- Yhdistykset, yritykset ja ammattiliitot, jotka ovat ottaneet sinua koskevia vakuutuksia.
- Toinen vakuutuksenantaja, jonka kanssa meillä on tuoteyhteistyötä ja jonka kautta olet ottanut vakuutuksemme.
- Tietoja Väestötietojärjestelmästä.
- Toimittajia, jotka tarjoavat tietopalveluja, kuten tietoja yrityssitoumuksista.
- Verkkosivustomme evästeiden avulla, katso "evästeseloste" osoitteessa www.help.fi
Tietoja vastapuolista, todistajista tai muista tapaukseen osallistuneista voi saada vakuutuksenottajalta ja/tai kanssavakuutetulta. Lisätietoja kohdasta 2.3.
5. Henkilötietojen luovuttaminen
Emme luovuta henkilötietoja kolmansille osapuolille paitsi seuraavissa tilanteissa:
- Kun on tarpeen jakaa tietoja tuomioistuimille, viranomaisille, lautakunnille ja vastapuolille.
- Kun olemme asiakkaan kanssa sopineet tietojen luovuttamisesta.
- Kun on tarpeen turvata etusi kolmannen osapuolen suhteen tietyn asian yhteydessä.
- Tarvittaessa lakisääteisen velvoitteen täyttämiseksi tai viranomaisten ja tuomioistuinten pyyntöjen noudattamiseksi.
- Kun sopimussuhteessa oleva palveluntarjoaja suorittaa tehtäviä meidän puolestamme.
Olemme vastuussa henkilötietojesi turvaamisesta ja asetamme alihankkijoille samat vaatimukset kuin mitä asetamme itsellemme, kun käsittelemme henkilötietoja.
Emme käytä palveluntarjoajia tai muita henkilötietojen vastaanottajia, jotka ovat sijoittautuneet EU:n/ETA:n ulkopuolelle. Jos henkilötietojasi kuitenkin siirretään EU:n/ETA:n ulkopuoliseen maahan, varmistamme, että henkilötietojesi suojan ylläpitämiseksi toteutetaan tarvittavat toimenpiteet, kuten käyttämällä Euroopan komission vakiosopimuslausekkeita tai EU-US Data Privacy Framework.
6. Säilytysajat
Henkilötietojesi säilytysajat on määritelty alla.
Asiakassuhde
Tarjoamme oikeusturvavakuutuksia, jotka otetaan joko omien kanavien kautta tai tuoteyhteistyössä muiden yhdistyksen, yritysten, vakuutusyhtiöiden tai ammattiliittojen kanssa. Asiakassuhteen muodostamiseksi käsittelemme yhteystietojasi ja henkilötunnustasi. Tietoja säilytetään niin kauan kuin asiakassuhde kestää ja 11 vuotta asiakassuhteen päättymisen jälkeen. Säilytysajan oikeudellinen perusta on oikeutettu etumme puolustautua kaikilta vaatimuksilta, joita voidaan esittää meitä vastaan.
Asioiden hoitaminen
Asioiden käsittelyn aikana käsiteltyjä henkilötietoja säilytetään vähintään niin kauan kuin asia on kesken. Asian käsittelyn päätyttyä säilytämme kaikki asiakirjat ja muut tiedot asiassa 10 vuoden ajan tapauksen päättämisen jälkeen. Tietoa tapauksesta on saatavilla myös "Omilla sivuilla" koko tämän ajan. Säilytämme vakuutussopimuksiin sisältyvät tiedot niin kauan kuin on mahdollista hakea vakuutuskorvausta. Näitä tietoja säilytetään enintään 10 vuotta sopimuksen päättymisen jälkeen. Nämä tiedot ovat saatavilla myös "Omilla sivuilla" tuona aikana. Säilytyksen oikeudellinen perusta on oikeutettu etumme puolustautua kaikilta vaatimuksilta, joita voidaan esittää meitä vastaan, ja arkaluonteisten henkilötietojen osalta oikeutemme puolustautua oikeudellisia vaatimuksia vastaan.
Henkilöstön rekrytointi
Rekrytointiprosessin aikana käsittelemiämme henkilötietoja säilytetään 2,5 vuotta rekrytointiprosessin päättymisestä. Säilytyksen oikeudellinen perusta on oikeutettu etumme puolustautua mahdollisia vaatimuksia vastaan työnhakijoilta, jotka väittävät, etteivät he ole saaneet työpaikan esimerkiksi syrjinnän vuoksi.
Yhteistyökumppanit
Tietoja yhteyshenkilöistä ja yhteistyökumppaneiden edustajista säilytetään niin kauan kuin yhteistyö jatkuu ja 5 vuotta sen jälkeen. Säilytyksen oikeudellinen perusta on oikeutettu etumme puolustautua kaikilta meitä vastaan esitetyiltä vaatimuksilta.
7. Miten suojaamme henkilötietojasi?
Yksityisyytesi on meille tärkeää, ja siksi keskitymme turvallisuuteen. Suojelemme tietojasi tietosuoja-asetuksen ja vahvistettujen tietoturvaohjeiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että meillä on tietosuojaa koskevat menettelyt ja säännöt.
8. Sinun oikeutesi
Rekisteröitynä sinulla on useita tietosuojalainsäädännön mukaisia oikeuksia. Jos haluat käyttää oikeuksiasi, voit ottaa meihin yhteyttä alla olevassa Yhteystiedot-osiossa annettujen yhteystietojen avulla. Voit lukea lisää oikeuksistasi myös Tietosuojavaltuutetun toimistolta, www.tietosuoja.fi
Oikeus saada pääsy tietoihin
Sinulla on oikeus saada tietoa siitä, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja. Sinulla on myös oikeus saada tietoa siitä, miten henkilötietojasi käsitellään ja mitä sinua koskevia tietoja käsitellään. Sinulla on myös oikeus saada kopio henkilötiedoistasi, ns. rekisteriote. Sinulla on oikeus saada tiedot ja rekisteriote maksutta. Oikeus saada rekisteriote ei kuitenkaan ole ehdoton ja sitä voidaan rajoittaa, jos oikeutesi kopioon vaikuttaa haitallisesti muiden oikeuksiin ja vapauksiin.
Oikeus tietojen oikaisuun
Sinulla on oikeus saada sinua koskevat virheelliset tiedot oikaistuiksi ja sinulla on oikeus saada tietojasi täydennetyiksi.
Oikeus vastustaa käsittelyä
Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä, kun käsittelymme perustuu oikeutetun edun lailliseen perustaan. Jos emme pysty osoittamaan, että on olemassa pakottavia oikeutettuja syitä jatkaa tietojen käsittelyä, lopetamme käsittelyn. Voimme jatkaa henkilötietojen käsittelyä oikeudellisten vaatimusten perustamiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
Oikeus rajoittaa käsittelyä
Sinulla on tietyissä tapauksissa oikeus vaatia henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista, esim. jos uskot, että sinua koskevat tiedot ovat virheellisiä ja olet pyytänyt tietojen korjaamista. Asian selvittämisen aikana voit pyytää tietojen käsittelyn rajoittamista. Voit pyytää rajoitusta myös tapauksissa, joissa henkilötietojen käsittely on lainvastaista, mutta vastustat henkilötietojen poistamista. Henkilötietojen käsittelyä voidaan rajoittaa myös tapauksissa, joissa HELP ei enää tarvitse henkilötietoja, mutta tarvitset niitä oikeudellisten vaatimusten nostamiseen, esittämiseen tai puolustamiseen. Lopuksi voit pyytää rajoitusta tapauksissa, joissa olet vastustanut käsittelyä oikeutetun edun lailliseen perustaan (etujen tasapainotukseen) perustuen, kun HELP tarkistaa, ylittääkö yrityksen oikeutettu etu sinun oikeutetun etusi.
Jos käsittelyä on rajoitettu jonkin edellä mainitun tilanteen mukaisesti, HELP voi itse tallennuksen lisäksi käsitellä tietoja vain oikeudellisten vaatimusten perustamiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi, jonkun muun oikeuksien suojelemiseksi tai siksi, että sinä olet antanut suostumuksesi.
Oikeus tietojen poistamiseen (oikeus tulla unohdetuksi)
Joissakin tapauksissa voit poistaa henkilötietosi. Tämä koskee esimerkiksi tietoja, joita emme enää tarvitse käsitellä sitä tarkoitusta varten, jota varten ne on kerätty. Tämä pätee myös, jos käsittely on tarkoitettu suoramarkkinointiin ja vastustat sitä. Tämä pätee myös, jos olet vastustanut tietojen käsittelyä oikeutettujen etujemme perusteella (etujen tasapainottaminen) eikä ole olemassa oikeutettuja syitä, jotka painavat etusi siihen, että henkilötietoja ei käsitellä. Sinulla on myös oikeus saada henkilötietosi poistettua, jos niitä on käsitelty laittomasti.
Jos HELPillä on lakisääteinen velvollisuus käsitellä henkilötietoja, niitä ei poisteta, vaikka jokin yllä mainituista tilanteista toteutuisi. Tietoja ei myöskään poisteta, jos HELP tarvitsee niitä oikeudellisten vaatimusten perustamiseen, esittämiseen tai puolustamiseen.
Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
Jos olet antanut suostumuksesi henkilötietojesi luovuttamiseen meille tai siinä tapauksessa, että käsittelemme henkilötietojasi sopimuksen täytäntöönpanon laillisen perustan perusteella, sinulla on oikeus saada tiedot ja siirtää ne toiselle rekisterinpitäjälle, esim. toinen yritys. Tietoja siirretään vain, jos se on teknisesti mahdollista.
Oikeus kieltäytyä suoramarkkinoinnista
Sinulla on oikeus pyytää, että henkilötietojasi ei käsitellä suoramarkkinointitarkoituksiin. Siinä tapauksessa HELP lopettaa henkilötietojesi käsittelyn suoramarkkinointitarkoituksiin.
Kaikkiin yllä oleviin oikeuksiisi liittyen sinun pyyntöösi vastataan maksutta kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa sen vastaanottamisesta. Tarvittaessa tätä ajanjaksoa voidaan pidentää kahdella (2) kuukaudella pyyntösi monimutkaisuuden ja tapausten lukumäärän mukaan. Näissä tapauksissa sinulle ilmoitetaan jatkosta ja viivästymisen syystä.
9. Oikeus valittaa asianomaiselle tietosuojaviranomaiselle
Haluamme sinun ilmoittavan meille, jos koet, että emme käsittele henkilötietojasi oikein. Voit ottaa yhteyttä tietosuojavastaavaamme, jonka yhteystiedot ovat alla. Sinulla on myös oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, Tietosuojavaltuutetun toimistolle, www.tietosuoja.fi
10. Muutokset tietosuojaselosteeseen
Tämä tietosuojaseloste voidaan päivittää. Uusin versio on aina saatavilla verkkosivuillamme.
11. Yhteystiedot
Jos haluat käyttää oikeuksiasi tai sinulla on kysyttävää henkilötietojesi käsittelystä, voit olla meihin yhteydessä soittamalla asiakaspalvelun numeroon 029 0020 990. Jos haluat pyytää rekisteriotteen, voit myös ottaa meihin yhteyttä postitse. Osoite on alla, kirjoita otsikkokenttään "rekisteriote".
HELP on nimittänyt tietosuojavastaavan, joka opastaa henkilötietojen asianmukaisessa ja lainmukaisessa käsittelyssä. HELPin tietosuojavastaavana toimii Linn Hellum Braathen. Tietosuojavastaavaan voi ottaa yhteyttä osoitteessa lihb@help.no tai alla olevasta postiosoitteesta.
Postiosoite:
HELP Forsikring AS, Suomen sivuliike / tietosuojavastaava
Lönnrotinkatu 5
00120 Helsinki