Siirry sisältöön
Omat sivut

Autoriidat juristin silmin – käytetyn auton kaupan suurimmat haasteet kuluttajalle

Juristin näkökulmasta autoriitojen suurimmat haasteet liittyvät pitkiin käsittelyaikoihin, epäselviin sopimuksiin ja kuluttajan rajallisiin vaikutusmahdollisuuksiin. Kuluttajaneuvonta tarjoaa nimensä mukaisesti neuvontaa ja kuluttajariitalautakunta tarjoaa ratkaisusuosituksia, mutta niiden prosessit voivat kestää kuukausia tai jopa vuoden – usein sillä välin, kun viallinen auto seisoo ostajan pihassa ja rahat myyjällä. Siksi selkeät sopimukset ja tieto omista oikeuksista ovat avainasemassa, kun halutaan välttää pitkittyneet autokauppariidat.

Käytetyn auton kaupassa esiintyy useita erilaisia riskejä. Juristin näkökulmasta käytetyn auton kauppaa koskeva riitatilanne voidaan ratkaista usealla eri tavalla. Kahden yrityksen välinen autokauppa on ratkaistava yleisissä tuomioistuimissa. Sen sijaan yrityksen ja yksityisen henkilön välinen autokauppa on mahdollista saattaa kuluttajaneuvontaan, kuluttajariitalautakuntaan ja käräjäoikeuteen. Kahden kuluttajan välinen kauppa puolestaan tulee ratkaista yleisissä tuomioistuimissa. 

Keskityn autokaupan ongelmiin, kun osapuolena on kuluttaja. Kuluttajan ja autokaupan (yrityksen) välinen riita on mahdollista saattaa kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta eivät annan sitovia ratkaisuja vaikkakin ne on otettu monesti huomioon esimerkiksi käräjäoikeuden tuomiossa. 

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimusraportissa (1/2024) on otettu esiin ongelmia koskien käytettyjen autojen kauppaa. Raportin mukaan “Ajoneuvot ovat selvästi yleisin tuoteryhmä, josta tehdään valituksia ja tiedusteluja kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonnan vuosittain saamista yhteydenotoista noin neljännes koskee ajoneuvoja. Niistä yli puolet on tapauksia, joissa kuluttaja on kohdannut käytetyn auton kaupassa virheen.” 

Raportin mukaan: "Yksi huolta herättävä havainto on ollut se, että automyyjät saattavat herkästi ohjata kuluttajan ongelmineen kuluttajariitalautakunnan puoleen samanaikaisesti, kun tiedetään lautakunnan käsittelyaikojen venyneen pitkiksi. Monille kuluttajille auto on kuitenkin välttämätön arjen sujumisen kannalta eikä ongelman selvittelyä voida lykätä useiden kuukausien tai jopa vuoden päähän.” Pitkittyneet autoriidat ovat ongelmallisia ostajille. Moni autokauppias voi käyttää tietoisesti pitkää väsytys taktiikkaa auton ostaneen tahon kanssa saadakseen itselleen otollisen lopputuloksen. Usein autokauppiaat kehottavat ostajaa hakemaan ratkaisua kuluttajaneuvonnasta tai kuluttajariitalautakunnasta, jolloin ostaja voi varautua pitkään käsittelyaikaan. Ostajan ei ole pakko saattaa asiaa kuluttajaneuvontaan tai kuluttajariitalautakuntaan vaan riita-asian voi viedä suoraan käräjäoikeuden ratkaistavaksi. 

Raportissa todetaan: “On tilanteita, joissa myyjä kieltäytyy yhteistyöstä vielä kuluttajariitalautakunnan päätöksen jälkeenkin.” Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuosituksen saaminen kestää karkeasti arvioituna reilun vuoden verran. Siinä tapauksessa, että autokauppa ei suostu noudattamaan kuluttajariitalautakunnan ratkaisua asia voidaan saattaa käräjäoikeuteen, jossa tuomion saamiseen menee noin 1–2 vuotta. Puhumattakaan riitatilanteesta, jossa tuomiosta päätetään valittaa hovioikeuteen ja mahdollisesti vielä korkeimpaan oikeuteen. Tässä tilanteessa viallinen auto on koko ajan ostajalla ja rahat myyjällä.

KKV:n raportin yhteenvedon ja johtopäätösten mukaan: “Selvityksemme perusteella käytetyn auton kaupassa on paljon piirteitä, jotka ovat huolestuttavia kuluttajan oikeussuojan kannalta. Tapauksissa toistuu lukuisia kertoja tilanne, jossa kuluttaja ajautuu syystä tai toisesta umpikujaan ilman minkäänlaista sovittelun tai edes keskustelun mahdollisuutta myyjän kanssa – ja tämä olisi perusedellytys, jonka tulisi täyttyä, jotta ongelmien ratkaisusta voidaan neuvotella.” 

Raportissa todetaan myös “Kaupantekotilanteessa myyjän kanssa saatetaan sopia suullisesti monista asioista, kuten korjauksista myyjän laskuun tai siitä, että myyjä toimittaa jälkikäteen huoltokirjan tai vara-avaimet. Kuinka pieniltä tai suurilta asiat ostotilanteessa vaikuttavatkaan, niiden kirjaamista kauppakirjaan kannattaa aina vaatia.” 

 

Tiivistettynä:

Käytetyn auton kauppa sisältää monia riskejä, jotka voivat johtaa pitkittyneisiin autoriitoihin. Juristin näkökulmasta suurimmat haasteet liittyvät epäselviin sopimuksiin, kuluttajan rajallisiin vaikutusmahdollisuuksiin ja viranomaisten pitkään käsittelyaikaan. Kuluttajan on tärkeää tiedostaa, että asia voidaan viedä suoraan käräjäoikeuteen ilman kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan välikäsiä. Selkeä kauppakirja ja omien oikeuksien tunteminen ovat tehokkaimmat keinot suojata itseään ongelmatilanteissa ja välttää kuukausia kestävät riitaprosessit.

Oletko asiakkaamme?

Mikäli sinulla kysyttävää käytetyn auton kauppaan liittyen, olethan yhteydessä meihin. Kokeneet juristimme auttavat mielellään sinua asian ratkaisemisessa.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme tai lähetä viesti Omien sivujen kautta.

Omat sivut