Siirry sisältöön
Omat sivut

Nettihuijaus petoksen uhrin silmin

Keskiyön hämärässä tehty hätiköity päätös voi maksaa eläkesäästöt – ja valitettavasti juuri näin moni nettihuijaus alkaa. Tässä artikkelissa kurkistamme uhrin näkökulmaan: miltä huijaus tyypillisesti näyttää, mitä mahdollisuuksia rahojen takaisin saamiseen on, ja miten nopeus ja oikea tuki voi olla avainasemassa asian ratkaisemisessa.

Miltä tuntuu joutua nettipetoksen uhriksi?

Keskiyö, ulkona sataa vettä ja yhtäkkiä vaaditaan nopea päätös, jolla on kauas kantoiset seuraukset.  

Edellinen kohta voisi olla lainaus dekkarista, mutta valitettavasti se on tosielämässä monesti lähtötilanne nettipetokselle. Tämä artikkeli käsittelee sitä, miltä nettipetos voi näyttää uhrin näkökulmasta.  

Puhelimen ruudulla näkyy, että päähenkilömme pankki on joutunut tietomurron uhriksi ja rahat pitää saada siirrettyä nopeasti turvatilille. Hän ei epäröi, vaan ryhtyy toimiin adrenalliinitasojen kohotessa. Päähenkilömme on täydessä toimintavalmiudessa. Mitä nopeammin rahat saadaan turvatilille, sen parempi.  

Monesti nettipetoksen uhriksi joutunut henkilö on luullut toimineensa oikein. Häneltä on vaadittu toimenpiteitä, jotka ovat tulleet äkkiseltään katsottuna luotettavalta taholta. Monesti nämä toimenpiteet vaativat nopeaa toimintaa, koska rauhallisesti katsottuna voisi paljastua, että ne eivät ole sitä mitä antavat olettaa. 

Päähenkilömme jatkaa unia, mutta noussut verenpaine ja adrenaliini eivät laske, vaikka hän sai torjuttua tulleen uhan. Tai ainakin hän luulee niin… 
Päähenkilömme ei käytä pankkipalveluitaan, kun vasta vajaan viikon päästä, jolloin hän huomaa, että hänen pankkikorttinsa ei suorita haluttua maksua. Hän on yhteydessä pankkiin, josta selviää, että rahat ovat siirtyneet vajaa viikko aiemmin ulkomaille usean tilisiirron muodossa. Pankki kiistää oman vastuunsa, mutta ohjeistaa päähenkilöämme tekemään kuitenkin reklamaation. 

Harva tietää, mitä hyvitystä tai apua on mahdollista saada, jos on joutunut nettipetoksen uhriksi. Usein saatavan avun rajallisuus tulee uhreille yllätyksenä. Petoksen uhrin menettämät rahat korvataan pankin toimesta vain murto-osassa tapauksia. Uhrilla on sitä parempi mahdollisuus saada rahansa takaisin, mitä nopeammin hän toimii. 

Nettipetoksen uhrin vakuutukset harvoin korvaavat mitään asiakkaalle. Jotkut vakuutukset voivat korvata, mutta niistä lisää myöhemmin tässä kirjoituksessa. Uhri voi olla yhteydessä esimerkiksi rikosuhripäivystykseen, jossa hän voi keskustella maksutta juristin kanssa. Uhri voi tehdä myös rikosilmoituksen, jonka lisäksi hän voi tehdä reklamaation pankille ja vaatia pankkia kantamaan vastuu kokemastaan taloudellisesta tappiosta. Maksupalvelulain (290/2010) 62 § sääntelee maksupalvelun käyttäjän vastuusta maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä.   

Päähenkilömme epäonnisesta yöstä on kulunut jo kaksi kuukautta, hän on tehnyt poliisille rikosilmoituksen tapahtuneesta, mutta rahat ovat hävinnet poliisin ulottumattomiin. Päähenkilö avaa tärisevin käsin pankilta tulleen kirjeen, jossa pankki ilmoittaa hänen toimineen törkeän huolimattomasti. Pankilla ei näin ollen ole velvollisuutta korvata menetettyjä rahoja. Päähenkilö on vihainen ja ennen kaikkea turhautunut tilanteeseensa. 

Nettipetoksen uhri voi hakea myös ratkaisupyyntöä Finanssivalvonnan alaiselta Pankkilautakunnalta, sekä kuluttajariita-asioissa Kuluttajariitalautakunnalta. Kummankaan lautakunnan ratkaisut eivät ole sitovia, mutta ne otetaan huomioon mahdollisessa oikeudenkäynnissä. Viimekädessä uhri voi viedä asiansa yleiseen tuomioistuimeen. Tallaiset prosessit kuluttavat kuitenkin paljon aikaa, rahaa ja hermoja. 

Päähenkilömme piina on kestänyt jo lähes vuoden päivät, eikä valoa näy tunnelin päässä. Rahat ovat menneen pysyvästi ulkomaalaisille huijareille. Se niistä eläkepäivistä auringon lämmössä, tuumii päähenkilömme mieli maassa... 

Aiemmin mainitsin, että suurimmasta osasta vakuutuksia ei ole hyötyä petoksen uhrille. HELP Vakuutuksen id-varkausvakuutus on poikkeus sääntöön. Asiakkaamme saavat meiltä maksutonta oikeudellista neuvontaa ja apua, jos he ovat joutuneet nettipetoksen uhriksi. Oikeudenkäynnin kulujakaan ei tarvitse pelätä, koska vakuutuksemme kattaa asiakkaamme omat ja vastapuolen kulut. Pyrin itse aina parhaani mukaan auttamaan asiakasta saamaan menetetyt rahat takaisin, vaikka kyseiset prosessit ovatkin erittäin aikaa vieviä, vaativat salapoliisityötä ja ennen kaikkea sinnikkyyttä. 

Päähenkilömme herää pahasta unesta. Hän muistaa, että menetti rahansa vuosi sitten huijareille, mutta HELP Vakuutuksen avulla hän sai pankkinsa vihdoin myöntämään oman korvausvastuunsa ja sai rahat tililleen viime viikolla. Nyt vain odotetaan eläkepäiviä Espanjassa. 

HELPin juristina autan asiakkaitamme, jotka ovat joutuneet nettipetoksen uhreiksi. Monesti työtehtäväni vaativat monenlaista yhteydenpitoa eri tahoihin. Tärkeää on myös pitää yhteyttä uhriin eli meidän asiakkaaseen. Prosessit ovat vaativia ja ne vievät monesti paljon aikaa. Asioiden selvittämisessä pitkäjänteisyydestä on apua.